42cf1d65p.jpg
這是今天Yahoo!奇摩新聞"公益"頭條(請連入Yahoo!奇摩公益官網),
看了真是不忍心,

我身邊有一個朋友,最近po了篇文,說他的女兒在咳嗽,每咳一聲,他的心就痛一次,
買好的衣服,玩具,上好的餐廳,一天到晚帶她出去玩,只為換得美人一笑,
但是,每次他要請他爸爸吃飯,都問我們說哪裡有便宜的餐廳,他沒錢云云,

我突然想到我曾經在某年某月轉po了一篇文(問題是我已經不知道在哪一篇了,如果有好心人願意提醒我,我先拜謝,因為我還滿喜歡那篇的),
既然無法設連結,就只好再轉貼一次吧(我也找不到正確的出處了),

Dear son...
孩子…

The day that you see me old and I am already not, have patience and try to understand me …
哪天你看到我日漸老去,身體也漸漸不行,請耐著性子試著了解我……

If I get dirty when eating… if I can not dress… have patience.
Remember the hours I spent teaching it to you.
如果我吃的髒兮兮,如果我不會穿衣服……有耐性一點……
你記得我曾花多久時間教你這些事嗎?

If, when I speak to you, I repeat the same things thousand and one times… do not interrupt me… listen to me.
When you were small, I had to read to you thousand and one times the same story until you get to sleep…
如果,當我一再重覆述說同樣的事情…不要打斷我,聽我說…
你小時候,我必須一遍又一遍的讀著同樣的故事,直到你靜靜睡著……

When I do not want to have a shower, neither shame me nor scold me…
Remember when I had to chase you with thousand excuses I invented, in order that you wanted to bath…
當我不想洗澡,不要羞辱我也不要責罵我……
你記得小時後我曾編出多少理由,只為了哄你洗澡…

When you see my ignorance on new technologies… give me the necessary time and not look at me with your mocking smile…bbs
I taught you how to do so many things… to eat good, to dress well… to confront life…
當你看到我對新科技的無知,給我一點時間,不要掛著嘲弄的微笑看著我…
我曾教了你多少事情啊….如何好好的吃,好好的穿…如何面對你的生命……

When at some moment I lose the memory or the thread of our conversation… let me have the necessary time to remember… and if I cannot do it, do not become nervous… as the most important thing is not my conversation but surely to be with you and to have you listening to me…
如果交談中我忽然失憶不知所云,給我一點時間回想…
如果我還是無能為力,請不要緊張…
對我而言重要的不是對話,而是能跟你在一起,和你的傾聽…

If ever I do not want to eat, do not force me.
I know well when I need to and when not.
當我不想吃東西時,不要勉強我.我清楚知道該什麼時候進食

When my tired legs do not allow me walk...
… give me your hand… the same way I did when you gave your first steps.
當我的腿不聽使喚…..扶我一把…
如同我曾扶著你踏出你人生的第一步…


And when someday I say to you that I do not want to live any more… that I want to die… do not get angry… some day you will understand…
當哪天我告訴你不想再活下去了….請不要生氣…
總有一天你會了解…
試著了解我已是風燭殘年,來日可數...


Some day you will discover that, despite my mistakes, I always wanted the best thing for you and that I tried to prepare the way for you..
有一天你會發現,即使我有許多過錯,我總是盡我所能要給你最好的…

You must not feel sad, angry or impotent for seeing me near you.
You must be next to me, try to understand me and to help me as I did it when you started living.
當我靠近你時不要覺得感傷,生氣或無奈.
你要緊挨著我,如同我當初幫著你展開人生一樣的了解我,幫我…


Help me to walk… help me to end my way with love and patience.
I will pay you by a smile and by the immense love I have had always for you.bbs
扶我一把,用愛跟耐心幫我走完人生…
我將用微笑和我始終不變無邊無際的愛來回報你...



我在路上看到賣口香糖玉蘭花或是乞討的老人,就會整個心酸到不行,
對老人,我沒有抵抗力,一定會掏錢,
有時朋友會說「搞不好背後有集團控制」,或是「搞不好他是騙人的」,
我也總是說「就算被騙也沒關係,如果他衣食無缺,幹嘛出來騙人?」,

小時候老師上課時教到,
杜甫曾經發願:「安得廣廈千萬間,大庇天下寒士俱歡顏」,
那個時候我就暗暗發願,把它改成:「安得廣廈千萬間,大庇,天下老弱俱歡顏」,

所以看了這則新聞,也是很難過,
就加入志工了,

我深深的瞭解人性,
對子女的愛,永遠比父母多,
當我們進入青春期後,父母就已經被遠遠的拋到背後,


我也知道,
當我們年輕力壯,走起路來健步如飛時,
很多人會選擇沒有禮貌的超越他前方步履蹣跚的老人,

很多人是不會回頭多看老人一眼,
會讓座,很多人是基於大眾眼光,社會壓力,
那個不是真心,


也許很多人有一時的同情心,
但很快的被其他事情填滿腦筋,很快就忘記,
而且,眼不見為淨,不是嗎?
我們可以繼續悠遊自在過我們的美好日子,
忽略背後那些陰暗角落的事,


但是,
不要忘了,有一天,你也會成為老人!!!

arrow
arrow
    全站熱搜

    奶油壞蘑菇 發表在 痞客邦 留言(3) 人氣()